Massekommunikation og parasocial interaktion: Et indlæg om intimitet på afstand

  • Donald Horton
  • R. Richard Wohl

Abstract

Denne artikel af Donald Horton og Richard Wohl blev først offentliggjort i 1956 i det amerikanske tidsskrift Journal of Psychiatry: Den var en af de tidligste undersøgelser af, hvordan medierne of mediernes personlig- heder/ optrædende skaber illusionen om et personligt forhold mellem optrædende og seer. Forfatterne kalder dette en parasocial relation ", fordi det er baseret på en underforstået overenskomst mellem den op- trædende og seeren om, at de vil lade som om forholdet ikke bliver for- midlet - at begge parter vil lade som om dette er et personligt møde, ansigt til ansigt. Mange fjernsyns- og radioprogrammer benytter den "parasociale" teknik, hvor journalisten-analytikeren-kommentatoren taler direkte til 3n, indvier 3n i følelser, vitser og personlige referencer. Fører radio disc jockeyen en samtale med dig når du kører bil? Tænk på hvor mange af disse stedfortrædende personlige relationer vi har til de optrædende i medierne. Artiklen er oversat af Gunhild Wernblad.
Published
1997-09-03
How to Cite
Horton, D., & Wohl, R. (1997). Massekommunikation og parasocial interaktion: Et indlæg om intimitet på afstand. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 13(26), 13 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v13i26.1088