Visuel "læsefærdighed": En teoretisk sammenfatning
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v11i23.1049Abstract
Kognitions- og neurovidenskaben har i de senere år givet inspiration til en fornyet interesse inden for film- og medieforskningen for menne- skets grundlæggende evne til at percipere og forstå visuel kommuni- kation. I denne artikel tager Paul Messaris udgangspunkt i kognitions- forskningen og de empiriske studier, der foreligger på området. Forfat- teren argumenterer på den baggrund mod den udbredte antagelse, at evnen til at forstå visuel kommunikation kræver kendskab til et sæt af figurative konventioner - et særligt "sprog", som skal tillæres. Tvært- imod synes evnen til at forstå visuel kommunikation at hænge sammen med generelle kognitive evner og erfaring fra den virkelige virkelighed. Oversættelse ved Gunhild Wernblad.Downloads
Published
1995-09-02
How to Cite
Messaris, P. (1995). Visuel "læsefærdighed": En teoretisk sammenfatning. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 11(23), 13 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v11i23.1049
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.