PewDiePie som kulturkritisk aktør – metakritik og konstruktionen af ’indie’

Forfattere

  • Louise Yung Nielsen Roskilde Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v34i65.104552

Nøgleord:

cultural critique, youtubers, indie culture, youtube, gaming, microcelebrity

Resumé

Verdens mest populære youtuber PewDiePie har gentagne gange kritiseret både YouTube og de mainstreammedier, der begge har været med til at give han positionen som den mest populære youtuber nogensinde. Denne artikel er interesseret i at undersøge, hvordan PewDiePie forhandler sin position som youtuber, hvor han er afhængig af at fremstå troværdig og autentisk samtidig med, at hans relationer til sit publikum er økonomisk profitskabende. Artiklen trækker på teoretiske diskussioner om indieidealet, der med sin dialektiske forståelse af relationen mellem indiekulturprodukter og mainstreamkulturprodukter er med til at åbne for en læsning af PewDiePies håndtering af kritikken, han retter mod YouTube og mainstreammedierne. Yderligere adresserer artiklen også, om man kan tale om en nykonfiguration af indieidealet i kontekst af denne ekstremt kommercielle kultur.

Forfatterbiografi

Louise Yung Nielsen, Roskilde Universitet

Postdoc, PhD

Downloads

Publiceret

2018-12-21

Citation/Eksport

Nielsen, L. Y. (2018). PewDiePie som kulturkritisk aktør – metakritik og konstruktionen af ’indie’. MedieKultur, 34(65), 31–53. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v34i65.104552