Modernitet og massemedier - med udgangspunkt i Anthony Giddens´ sociologi
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v10i22.1014Abstract
Et vigtigt bidrag til nyere sociologisk teori kommer fra englænderen Anthony Giddens. Centralt i Giddens´ sociologi er en ændret opfattelse af forholdet mellem aktør og struktur. Dette åbner mulighed for en ny forståelse af forholdet mellem medieinstitutioner og aktører, hvor man undgår totaliserende og funktionalistiske antagelser. Giddens' udkast til en modernitetsteori tildeler endvidere medierne en nøglerolle. Både trykte og elektroniske medier har været centrale for den løsrivelse af social interaktion fra konkret tid og sted, der kendetegner højmoderni- teten. Når stadig flere livsområder underkastes institutionelle, abstrakte styringsmekanismer, hvilket indebærer uoverskuelighed og nye risici, får medierne en stadig vigtigere rolle som tilvejebringere af tillid. I denne artikel præsenterer Henrik Kaare Nielsen vigtige elementer i Giddens´ sociologi og diskuterer dens relevans for medieforskningen.Downloads
Published
1994-09-02
How to Cite
Nielsen, H. K. (1994). Modernitet og massemedier - med udgangspunkt i Anthony Giddens´ sociologi. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 10(22), 12 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v10i22.1014
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.