Kommunikativ intentionalitet i radio og fjernsyn

Authors

  • Paddy Scannell

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v10i22.1009

Abstract

Den engelske medieforsker Paddy Scannell har i en årrække arbejdet på et stort projekt om radio og TV´s socialhistorie og i særlig grad været interesseret i en sociologisk analyse af programmer (se omtale af hans seneste bog i anmeldelsessektionen). Som sådan repræsenterer han en modgående tendens til receptionsanalysen og "Cultural Studies"- traditi- onen, der længe har domineret engelsk medieforskning. På opfordring af MedieKulturs redaktion præciserer Paddy Scannell her de teoretiske overvejelser, der ligger bag hans mediesociologiske arbejde. Radio- og TV-programmer skal opfattes og analyseres som en type social interak- tion, der nok har egne karakteristika, men principielt ikke er forskellig fra andre typer af kommunikativ interaktion. Centralt i analysen står den gen- sidige relation mellem afsender og modtager, der teoretisk kan belyses gennem begrebet om kommunikativ intentionalitet. Oversættelse fra eng- elsk ved Stig Hjarvard.

Downloads

Published

1994-09-02

How to Cite

Scannell, P. (1994). Kommunikativ intentionalitet i radio og fjernsyn. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 10(22), 11 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v10i22.1009