Kommunikativ intentionalitet i radio og fjernsyn
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v10i22.1009Abstract
Den engelske medieforsker Paddy Scannell har i en årrække arbejdet på et stort projekt om radio og TV´s socialhistorie og i særlig grad været interesseret i en sociologisk analyse af programmer (se omtale af hans seneste bog i anmeldelsessektionen). Som sådan repræsenterer han en modgående tendens til receptionsanalysen og "Cultural Studies"- traditi- onen, der længe har domineret engelsk medieforskning. På opfordring af MedieKulturs redaktion præciserer Paddy Scannell her de teoretiske overvejelser, der ligger bag hans mediesociologiske arbejde. Radio- og TV-programmer skal opfattes og analyseres som en type social interak- tion, der nok har egne karakteristika, men principielt ikke er forskellig fra andre typer af kommunikativ interaktion. Centralt i analysen står den gen- sidige relation mellem afsender og modtager, der teoretisk kan belyses gennem begrebet om kommunikativ intentionalitet. Oversættelse fra eng- elsk ved Stig Hjarvard.Downloads
Published
1994-09-02
How to Cite
Scannell, P. (1994). Kommunikativ intentionalitet i radio og fjernsyn. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 10(22), 11 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v10i22.1009
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.