Danske dagblade. 10 års økonomisk analyse

Authors

  • Hans Degn

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v7i16.940

Abstract

Den danske dagbladsbranche er præget af uro med fusioner, samar- bejdsaftaler, opkøb og lukninger. Hans Degn, lektor ved Den Grafiske Højskole, tager i artiklen temperaturen på branchens økonomi i perioden 1980-89. Han tegner herigennem omridset af en diagnose for branchen og dokumenterer balndt andet, at de økonomiske vilkår for henholdsvis provins-, regional- og landsaviser er meget forskellige; derfor hverken foreskriver eller anbefaler han nogen bestemt kur. Men hans redegø- relse og omfattende talmateriale, der omhandler udviklingen i avissalget, redaktionsudgifter, annonceindtægter, produktionsudgifter m.m., giver et sjældent indblik i dansk dagbladsøkonomi, som kan give en bedre for- ståelse for de strukturelle ændringer, som dagspressen nødvendigvis må gennemføre i de kommende år. Vi beklager, at det i nogle af figurerne kan være vanskeligt at skelne de enkelte kurver præcist; sammenholdt med den ledsagende tekst har de dog en vis illustrativ værdi. Af hensyn til læsningen er figurerne anbragt samlet efter artiklen.

Downloads

Published

1991-09-01

How to Cite

Degn, H. (1991). Danske dagblade. 10 års økonomisk analyse. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 7(16), 18 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v7i16.940