Hvor er den ironiske generation? - om unge mediebrugeres billedlæsningskompetencer
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v15i29.1127Abstract
På baggrund af betydelige resultater fra 80´ernes og 90´ernes receptions- og reklameforskning er der opstået en generel opfattelse af, at unge er i besiddelse af særlige mediekompetencer, at de har optrænet et særligt distanceret blik for ironi og satire. Med udgangspunkt i en gruppe danske gymnasieelevers analyser af en Diesel-reklame, diskuterer forfatteren i denne artikel, om de unge faktisk er i stand til at gennemskue den pågæld- ende reklames kritisk-ironiske kommentar til det mellemlagsmiljø, den tema- tiserer, og om de unge generelt forstår betydningspotentialerne i de rekla- mer, der har dem selv som målgruppe.Downloads
Published
1999-09-03
How to Cite
Thorup, J. (1999). Hvor er den ironiske generation? - om unge mediebrugeres billedlæsningskompetencer. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 15(29), 13 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v15i29.1127
Issue
Section
Articles
License
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals. Articles published in MedieKultur may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.
The authors and MedieKultur own the copyright to the published articles and reviews.