Mellem historie- og krigsvidenskab. Krigshistorie i udbygningen af hærens stabsofficersuddannelse 1830-1920

Authors

  • Anna Sofie Schøning Institut for Militærhistorie og Krigsteori på Forsvarsakademiet

Keywords:

Militærhistorie, videregående officersuddannelse, historiebrug, krigskunst, militærvidenskab, videnskabshistorie

Abstract

Artiklen undersøger undervisningen i krigshistorie i hærens stabsuddannelse fra perioden 1830 til 1920, herunder, hvordan faget var påvirket af udviklinger i akademisk historie og militærvidenskab. Gennem analyse af lærebøger demonstreres hvordan krigshistorie som fag i stabsuddannelsen både kunne anskues som et historievidenskabeligt fag og som et militærvidenskabeligt fag. Den undersøgte periode blev påvirket af tre meget forskellige opfattelser af formålet med undervisningen i krigshistorie. I 1830’erne blev krigshistorie primært brugt til at bidrage til at skabe en fælles national og organisatorisk identitet i hæren. I 1880’erne blev  krigshistorie anvendt som et grundlag for at uddrage universelt gældende principper for krigsførelse. I tiden efter 1910 var der samtidig fortalere for, at krigshistorien gennem videnskabelig analyse skulle fremme indsigt i krigens natur og krigsførelsens grundlæggende vilkår.

Author Biography

Anna Sofie Schøning, Institut for Militærhistorie og Krigsteori på Forsvarsakademiet

Cand.mag. i historie og filosofi & videnskabsteori 2016 fra Roskilde Universitet. Tilknyttet Institut for Militærhistorie og Krigsteori siden 2014, først som praktikant, siden som forskningsassistent og projektansat. Forskningsinteresser er erfaringsudnyttelse og historiebrug i det danske forsvar og herunder i videregående officersuddannelse. Medforfatter til rapporten Danske erfaringer med stabiliseringsprojekter og CIMIC, del III af Afghanistan Erfaringsopsamlingen 2001-2014.

Downloads

Published

2017-04-01

How to Cite

Schøning, A. S. (2017). Mellem historie- og krigsvidenskab. Krigshistorie i udbygningen af hærens stabsofficersuddannelse 1830-1920. Fra Krig Og Fred, 2017(1), 32–83. Retrieved from https://tidsskrift.dk/frakrigogfred/article/view/136471

Issue

Section

Artikler