Matematik som grundlag for danske officerers uddannelse 1830-31
Keywords:
Matematik, uddannelse, Hærens Officerskole, dannelse, 1839, Kongelige Militære Højskole, LandkadetakademietAbstract
Da den Kongelige Militære Højskole blev oprettet i 1830 som Danmarks nye officersskole for specialvåbnene, blev matematik valgt som det grundlæggende fag. Det samme var tilfældet for den reformerede uddannelse af fodfolkets og rytteriets officerer, der i 1831 startede på Landkadetakademiet. På grundlag af en analyse af samtidige kilder når artiklen til en forklaring på dette umiddelbart og med nutidige øjne uforklarlige valg af hovedfag i officersuddannelserne. Det beskrives, hvorledes den franske École Polytechnique inspirerede det danske valg af matematik som både et værktøj, der lagde grundlaget for uddannelsen i
andre centrale fag, og det alment dannende fag, der bedst støttede udviklingen af logisk tænkning.
References
Bevilacqua, Marco Giorgio. “Military Architecture and Mathematics”, Nexus Network Journal 16, no. 3 (2014), pp. 517-21, doi:10.1007/s00004-014-0220-x.
Bonderup, Gerda, et. al., Danmarks Historie – I Grundtræk. 2. Udgave, (Aarhus Universitetsforlag 2011).
Bradley, Margaret, “Scientific Education versus Military Training: The Influence of Napoleon Bonaparte on the Ecole Polytechnique”, Annals of Science 32, no. 5 (1975), pp. 415-449, doi:10.1080/00033797500200381.
Bradley, Margaret, “The Ecole Poly Technique , 1794-1815”, Libri International Journal of Libraries and Information Studies 26, no. 3, (1976): pp. 165-180.
Bülow, F. C. (red.) (Planen), Plan Til Den Kongelige Militaire Høiskole, (København 1830).
Caroc, Bjerring, Reich, and Købke, Udsigt over Undervisningen Ved de Specielle Corps Før 1830 Og Den Kongelige Militære Højskoles Virksomhed Fra Den Oprettelse Til 1855, (Schultziske Bogtrykkeri, København 1855).
Galster, Kjeld Hald, “For(f)at(t)erne og Hærens Officerskole”, Eigil Schønning (red.) Hærofficerer i 300 År, 1713-2013, (Hærens Officersskole, Frederiksberg 2013).
Glas, Eduard, “On the Dynamics of Mathematical Change in the Case of Monge and the French Revolution”, Studies in History and Philosophy of Science 17, no. 3 (1986), pp. 249-68, http://search.proquest.com/docview/60925129/abstract/embedded/NTCMVZREW1K3LI1W?
source=fedsrch.
Glas, Eduard, “Socially Conditioned Mathematical Change: The Case of the French Revolution”, Studies in History and Philosophy of Science Part A 33, no. 4 (2002): pp.709–728. doi:10.1016/S0039-3681(02)00029-8.
Haslund-Christensen, Søren (red.), Landkadetakademiet og Hærens Officersskole 1713-1988, (Hærens Officersskole, Frederiksberg 1988).
Kragh, Helge et. al. (red.), Dansk Naturvidenskabs Historie. Bind 2, (Aarhus Universitetsforlag 2005).
Nielsen, Niels, Matematiken i Danmark 1801-1908, (Gyldendalske Boghandel Nordisk Forlag, København 1910).
Rosenløv, Mogens (red.), Uddannelsen af Hærens Linieofficerer 1713-1963, (Hærens Officersskole, Frederiksberg 1963).
Rosenløv, Mogens (red.), Forsvarsakademiet 1830-1980, (Forsvarsakademiet, København 1980)
Seerup, Jakob, Søkadetakademiet i Oplysningstiden, (Marinehistoriske Skrifter, Orlogsmuseet, København 2001).
Slagstad, Rune, Korsgaard, Ove og Løvlie, Lars (red.), Dannelsens Forvandlinger, (Pax Forlag A/S, Oslo 2003).
Struwe, Lars Bangert, Bourgois, Eric Lerdrup og Nørby, Søren (red.), Dansk-franske militære relationer gennem 1000 år, (Syddansk Universitetsforlag, Odense 2014).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Forfatterne og Fra Krig og Fred
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Forfattere og udgiveren bevarer deres ophavsret og ret til første publicering, samtidigt med at værket 5 år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
Sherpa Romeo licens BLUE - www.sherpa.ac.uk/romeo/definitions.php
Tidskriftet er ikke ansvarlig for indhentelse af tilladelse fra tredjepart i forhold til brug af illustrationer mm. ved eventuel genudgivelse af materialet.