Mellem historie- og krigsvidenskab. Krigshistorie i udbygningen af hærens stabsofficersuddannelse 1830-1920
Nøgleord:
Militærhistorie, videregående officersuddannelse, historiebrug, krigskunst, militærvidenskab, videnskabshistorieResumé
Artiklen undersøger undervisningen i krigshistorie i hærens stabsuddannelse fra perioden 1830 til 1920, herunder, hvordan faget var påvirket af udviklinger i akademisk historie og militærvidenskab. Gennem analyse af lærebøger demonstreres hvordan krigshistorie som fag i stabsuddannelsen både kunne anskues som et historievidenskabeligt fag og som et militærvidenskabeligt fag. Den undersøgte periode blev påvirket af tre meget forskellige opfattelser af formålet med undervisningen i krigshistorie. I 1830’erne blev krigshistorie primært brugt til at bidrage til at skabe en fælles national og organisatorisk identitet i hæren. I 1880’erne blev krigshistorie anvendt som et grundlag for at uddrage universelt gældende principper for krigsførelse. I tiden efter 1910 var der samtidig fortalere for, at krigshistorien gennem videnskabelig analyse skulle fremme indsigt i krigens natur og krigsførelsens grundlæggende vilkår.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Forfatterne og Fra Krig og Fred
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Forfattere og udgiveren bevarer deres ophavsret og ret til første publicering, samtidigt med at værket 5 år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
Sherpa Romeo licens BLUE - www.sherpa.ac.uk/romeo/definitions.php
Tidskriftet er ikke ansvarlig for indhentelse af tilladelse fra tredjepart i forhold til brug af illustrationer mm. ved eventuel genudgivelse af materialet.