Resume af ph.d.-afhandlingen "Professional women at Aarhus University 1938-1968"
Following the archival trails of women who pursued higher learning within nursing and home economics
Keywords:
Kvinders uddannelseshistorie, Aarhus Universitet, Professionsuddannelser, Videregående uddannelse, Feministisk teoriAbstract
Ph.d.-afhandlingen undersøger, hvordan kvinder med baggrund i sygepleje og husholdning forhandlede adgang til videregående uddannelse i en periode, hvor universitetet gradvist åbnede sig for professionsuddannede kvinder. Med udgangspunkt i arkivmateriale og et biografisk-situeret metodegreb belyser afhandlingen kvinders erfaringer og handlemuligheder i mødet mellem profession og akademi. Gennem fire artikler analyseres akademiseringen af to kvindedominerede uddannelser og de figurer af den moderne kvinde, der trådte frem i overgangen fra praktisk til akademisk viden. Afhandlingen kombinerer uddannelseshistorie med feministisk teori for at udfolde kvinders positioner og strategier i et mandsdomineret universitetsfelt. Afhandlingen indgår i projektet Women’s University: Aarhus University 1928–2000 ved Pædagogisk Sociologi, Aarhus Universitet.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pernille Svare Nygaard

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/