Om tidsskriftet

Vision og formål

DJES – Danish Journal of Education Studies – er en platform for undersøgelser og diskussioner af uddannelsesvidenskabelige problemstillinger vedrørende uddannelse og læring set i en samfundsmæssig kontekst, herunder eksempelvis organisatoriske, ledelsesmæssige, forvaltningsmæssige, styringsmæssige og videnspolitiske perspektiver på den uddannelse, pædagogik, undervisning og kompetenceudvikling, som individer indgår i, samt på spændingsfeltet mellem samfund og individ på både lokalt, nationalt og transnationalt niveau. 

DJES sigter mod en styrkelse af Uddannelsesvidenskab som fagområde både indadtil og udadtil igennem publicering af peer-reviewed artikler og andre forskningsformidlende og debatterende indlæg. DJES støtter udarbejdelse og spredning af videnskabelige undersøgelser og diskussioner som et ’open access’-tidsskrift der forbinder forfattere med forskellige baggrunde men et fælles fagligt omdrejningspunkt. DJES byder både akademiske og praktiske bidrag, danske og internationale bidrag, samt bidrag fra forfattere på forskellige karrieretrin velkommen ud fra en antagelse om, at mødet mellem forskellige perspektiver bidrager til en mere nuanceret diskussion.

Redaktionen i DJES arbejder ud fra en vision om, at redaktører, reviewere og mentorer understøtter og kvalificerer arbejdet på en engageret og konstruktiv måde. Redaktionen tilstræber at tilbyde forskere på alle karrieretrin erfaring med redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelse. DJES har hjemme på Afdeling for Uddannelsesvidenskab, DPU, Aarhus Universitet, men drives af en redaktion på tværs af afdelinger, institutter og institutioner. 

DJES publicerer fortløbende – og samler to gange om året artikler i ordinære numre. Derudover publicerer DJES min. temanummer om året. Forskningsartikler gennemgår dobbelt blind fagfællebedømmelse, men artikler og andre formater i Indblik og Indspark ikke gør men alene kvalificeres og udgives i samarbejde med redaktionen.

Ved udgivelse i Danish Journal of Education Studies (DJES) tilfalder ophavsretten forfatteren. DJES benytter endvidere en "Creative Commons-BY"-licens, der indebærer, at artiklen frit kan distribueres, remixes, tilpasses og udbygges af andre brugere, endda i kommerciel henseende, så længe disse burgere krediterer forfatteren for det/den originale værk/artikel. 

DJES publicerer uden økonomiske omkostninger for forfattere og Open Access for at tilgængeliggøre forskning videst muligt.

Fra 2022-2025 har DJES publiceret artiklerne, ordinære numre og temanumre samt formidlende og debatterende udgivelser under ”Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab”, hvorfor artikler udgivet i periode kan lokaliseres her: https://tidsskrift.dk/tidsskriftforuddannelsesvidens/index