Hvad har Hans Hansen og Brug Brugsen tilfælles? – Om sproglæring, identitet og biblioteksbetjeningen af etniske minoriteter
DOI:
https://doi.org/10.7146/danbibfor.v1i1.97652Resumé
Folkebibliotekerne har i de senere år udviklet nye koncepter for betjening af etniske minoritetsgrupper i Danmark. Målgrupperelateret kulturarbejde, etablering af læringscentre samt skabelsen af eksterne kommunikations- og kompetencenetværk er vigtige resultater af det igangværende udviklingsarbejde. Læring, empowerment og audience development er teoretiske koncepter, der styrer udviklingsprocessen. I artiklen rettes opmærksomheden på et aspekt af bibliotekernes kulturarbejde, som fortjener en mere indgående drøftelse: nemlig sproglæring. Artiklens formål er at præsentere forskellige tilgange til sproglæring; fokus ligger på sprogstimulering, sproglig opmærksomhed og lørnersprog. Sproglæringsaktiviteter ses i relation til folkebiblioteket som et biblioteksfagligt rum, et diskursivt rum og et læringsrum. I artiklen argumenteres for, at bibliotekernes orientering mod sprogproduktet (dansk eller modersmålet) forhindrer dem i at få øje på de behov, der opstår i forbindelse med minoritetsgruppernes effektive sprogudøvelse. Det centrale spørgsmål er: hvordan kan folkebibliotekerne skabe opmærksomhed om og respekt for den sproglige identitet, der bliver til i kulturmødet mellem dansk kultur, oprindelseskulturen og det etniske community’s kultur i Danmark.Downloads
Publiceret
2005-05-01
Citation/Eksport
Elbeshausen, H. (2005). Hvad har Hans Hansen og Brug Brugsen tilfælles? – Om sproglæring, identitet og biblioteksbetjeningen af etniske minoriteter. Dansk Biblioteksforskning, 1(1), 5–17. https://doi.org/10.7146/danbibfor.v1i1.97652
Nummer
Sektion
Artikler