Formidling – En karakteristik af forskellige formidlingsforståelser og deres kommunikationsteoretiske og forskningstypologiske grundlag

Forfattere

  • Jens Gudiksen

DOI:

https://doi.org/10.7146/danbibfor.v1i2.97647

Resumé

Med udgangspunkt i formidlingsbegrebets flertydige status er det artiklens formål at identificere og karakterisere grundlæggende forskellige begrebslige betydninger af formidling med særligt henblik på at formulere en formidlingsopfattelse, der ser formidling i et socialt forandringsperspektiv. Der formuleres i artiklen en formidlingsbegrebslig systematik, der afgrænser væsensforskellige forståelser af formidling. Disse forståelser benævnes som henholdsvis formidling som transmission, formidling som udveksling og tolkning af betydning og formidling som forandring. Formidlingsforståelserne fremlægges på baggrund af en karakteristik af dels formidlingsbegrebets relationer til kommunikationsteoretiske positioner og dels dets forhold til forskellige samfunds- og humanvidenskabelige traditioner og forskningstyper. Formidling forstås i artiklen i lighed med kommunikations- og forskningsprocesserne som et relationelt fænomen. Differentieringen i forskellige formidlingsforståelser og formidlingsbegreber baseres derefter grundlæggende på, om relationer i denne sammenhæng forstås som indre eller ydre forhold. Artiklen diskuterer afslutningsvis betydningen af, at de formidlingsforståelser og de formidlingsformer, der anvendes i en given sammenhæng, korresponderer såvel indbyrdes som med det genstandsområde, de lægges ned over. Denne principielle problemstilling eksemplificeres ved en kort diskussion af, hvad der sker med viden, når den formidles gennem teknologisk-instrumentelle former.

Downloads

Publiceret

2005-10-30

Citation/Eksport

Gudiksen, J. (2005). Formidling – En karakteristik af forskellige formidlingsforståelser og deres kommunikationsteoretiske og forskningstypologiske grundlag. Dansk Biblioteksforskning, 1(2), 31–40. https://doi.org/10.7146/danbibfor.v1i2.97647

Nummer

Sektion

Artikler