Organisationsopskrifter og folkebibliotekerne
DOI:
https://doi.org/10.7146/danbibfor.v2i1.97618Resumé
Artiklen baseres på en omfattende interviewundersøgelse af 24 danske folkebiblioteksledere og 75 biblioteksansatte. Artiklen indeholder en analyse af 3 typer af organisatoriske forandringer og forandringsprocesser i danske folk e biblioteker. Der er tale om betalbare ydelser, selvbetjeningsteknologi og forhold vedrørende efteruddannelse, kompetenceudvikling og videndeling. Disse organisatoriske forandringer ses i forhold til det teoretiske begreb om opskrifter eller recepter. Organisatoriske recepter spredes gennem forskellige processer. Spredningsprocesserne, der indbefatter fortolkningsprocesser, kan betyde at opskrifter er påtvungne, normative eller efterlignende. Dette er de ikke i sig selv, men spredning, gennemslag og fortolkning kan henføres til denne systematik. De ovennævnte forandringer og processer analyseres i forhold til denne opdeling. I artiklen analyseres især forholdet mellem spredningstype og den måde opskriften implementeres og fortolkes på. På det teoretiske niveau kan det konkluderes, at opskriftsbegrebet er et meget velegnet – om end måske for unuanceret – begreb til analyse af forandringsprocesser i folkebibliotekerne. På det empiriske niveau kan det konkluderes, at situationelle faktorer som organisationskultur, lokalt politisk pres og tilsvarende har en afgørende dannende indflydelse på, hvorledes organisatoriske forandringer i praksis udspiller sig og hvorledes de fortolkes i den organisatoriske kontekst.Downloads
Publiceret
2006-10-30
Citation/Eksport
Pors, N. O. (2006). Organisationsopskrifter og folkebibliotekerne. Dansk Biblioteksforskning, 2(1), 5–15. https://doi.org/10.7146/danbibfor.v2i1.97618
Nummer
Sektion
Artikler