Strategisk refleksiv konversation: en strategi for udvikling af formidlingskompetencer på folkebibliotekerne
DOI:
https://doi.org/10.7146/danbibfor.v2i2.97601Resumé
Artiklen er baseret på projektet ”Hvordan bliver man en god formidler”, som blev gennemført i 2005 med ni bibliotekarer fra fem folkebiblioteker. Artiklens hovedspørgsmål er, hvordan bliver man en god formidler i folkebibliotekerne set i relation til den nye formidlingssituation, som er opstået med Lov om biblioteksvirksomhed fra 2000. To spørgsmål afledes heraf: 1) Hvordan kan man anvende strate gisk konversation hen imod en ny diskursiv forståelse af formidlingssituationen, som er kritisk anderledes end udgangspositionen? og 2) Hvordan giver arbejdet med projektet ”Hvordan bliver man en god formidler” anledning til en reformulering af strategisk konversation, såfremt denne skal anvendes mere generelt i forbindelse med gruppediskussioner om et givent emne? I artiklen analyseres re fleksiv konversation samt organisering af refleksiv konversation. I relation til refleksiv konversation viser analysen, at igennem arbejdet med projektdeltagerne lykke des det, at skabe et grundlag for en ny fortælling om formidlingssituationen. Organiseringen af refleksiv konversation viser sig at have en ikke uvæsentlig betydning. Afslutningsvis introduceres et teoretisk ske let, som vi kalder strategisk refleksiv konversation. Begrebet er inspireret af Modus 2 videnproduktion.Downloads
Publiceret
2006-10-30
Citation/Eksport
Gaml, M., & Kristiansson, M. R. (2006). Strategisk refleksiv konversation: en strategi for udvikling af formidlingskompetencer på folkebibliotekerne. Dansk Biblioteksforskning, 2(2), 21–30. https://doi.org/10.7146/danbibfor.v2i2.97601
Nummer
Sektion
Artikler