Folkebiblioteker og den åbne læring. Viden i dialog

Forfattere

  • Hans Elbeshausen

DOI:

https://doi.org/10.7146/danbibfor.v3i3.97532

Resumé

Oprettelsen af læringscentre på folkebiblioteker signalerer, at bibliotekerne udvider deres aktiviteter og er på vej til et nyt koncept med ændret selvforståelse og udvidede målsætninger. Kernen i det nye koncept er den systematiske formidling af viden og kompetencer, hvor biblioteker hidtil for det meste udelukkende har stillet information til rådighed. Formålet med artiklen er at drøfte centrale principper for den systematiske vidensformidling i bibliotekets åbne læringsrum. Drøftelsen tager udgangspunkt i en beskrivelse af, hvad folkebibliotekerne forstår ved læring og hvordan de tilrettelægger vidensformidling og læring. Det dialogiske princip og den gensidige anerkendelse anses for at være en central ramme for læringsaktiviteter på folkebiblioteket. Der redegøres for kategorierne gensidig anerkendelse og dialogisk læring ud fra Freires participative læringsteori. Artiklen bygger for det meste på undersøgelsen ”Viden i dialog – empowerment i bibliotekets åbne og lukkede læringsrum”.

Downloads

Publiceret

2007-10-27

Citation/Eksport

Elbeshausen, H. (2007). Folkebiblioteker og den åbne læring. Viden i dialog. Dansk Biblioteksforskning, 3(3), 29–40. https://doi.org/10.7146/danbibfor.v3i3.97532

Nummer

Sektion

Artikler