"Jeg sidder aldrig og drikker en kop kaffe på lærerværelset". Gymnasiebibliotekarerne og det refleksive læringsmiljø: en figurationssociologisk analyse

Forfattere

  • Melissa Just
  • Hans Elbeshausen

DOI:

https://doi.org/10.7146/danbibfor.v4i1.97525

Resumé

Denne artikel handler om gymnasiebiblioteker og deres rolle i det refleksive læringsmiljø. Undervisning og læring på de danske gymnasier har forandret sig løbende og med voksende hastighed. Det har biblioteksverdenen og uddannelsesbibliotekaren fået at mærke; udviklingen af det refleksive læringsmiljø har været medvirkende til at skabe nye opgaver for uddannelsesbibliotekaren, samtidigt med at hendes faglige ståsted skal nyfortolkes og justeres. På trods af de muligheder, som det refleksive læringsmiljø samt gymnasiereformen fra 2004 giver, er det ikke sådan lige til, at uddannelsesbibliotekaren kommer af med rollen som outsider. Artiklen tager således afsæt i den paradoksale konstatering, at der i uddannelsessammenhæng tit tales om informationskompetence og videnshåndtering, men at den profession, hvis faglige ståsted er tæt knyttet til disse kompetencefelter, ikke i ønskeligt omfang får lov til at realisere dens ekspertise.

Downloads

Publiceret

2008-10-27

Citation/Eksport

Just, M., & Elbeshausen, H. (2008). "Jeg sidder aldrig og drikker en kop kaffe på lærerværelset". Gymnasiebibliotekarerne og det refleksive læringsmiljø: en figurationssociologisk analyse. Dansk Biblioteksforskning, 4(1), 21–32. https://doi.org/10.7146/danbibfor.v4i1.97525

Nummer

Sektion

Artikler