Karakteristika ved brugernes informationsbehov i en tv-udsendelseskontekst

Forfattere

  • Brian Kirkegaard
  • Pia Borlund

DOI:

https://doi.org/10.7146/danbibfor.v4i3.97510

Resumé

I denne artikel beskrives et eksplorativt studie af karakteristika ved brugernes informationsbehov ved søgning af tv-udsendelser. På baggrund af ni dybdegående interviews med forskere og studerende indenfor Medievidenskab er vi i stand til at identificere fire karakteristika. Første karakteristika er at informationsbehovene omhandler udsendelser der skal bruges som empiriske analyseobjekter. Andet karakteristika vedrører at informationsbehovene er knyttet til tre udsendelsesdimensioner: 1) Transmission; 2) Arkiv; og 3) Modtager. Tredje karakteristika omfatter verifikation af fire generiske informationsbehov: 1) Known item; 2) Factual data; 3) Known topic or content; og 4) Muddled topic or content. Fjerde karakteristika er at brugernes informationsbehov består af fire faser: 1) Overblik over det empiriske genstandsområde; 2) Identifikation af grænseeksempler; 3) Valg af specifikke udsendelser som analyseobjekter; og 4) Verifikation af fakta. Herved præsenterer artiklen ny viden omkring brugernes informationsbehov i tv-udsendelseskontekst. Denne viden er essentiel i relation til fremtidigt arbejde med konstruktion af effektive IR-systemer for tv-udsendelser.

Downloads

Publiceret

2008-10-27

Citation/Eksport

Kirkegaard, B., & Borlund, P. (2008). Karakteristika ved brugernes informationsbehov i en tv-udsendelseskontekst. Dansk Biblioteksforskning, 4(3), 45–56. https://doi.org/10.7146/danbibfor.v4i3.97510

Nummer

Sektion

Artikler