The analogue library in the digital world. Professional education and the changing face of librarianship

Forfattere

  • Luke Tredinnick

DOI:

https://doi.org/10.7146/danbibfor.v5i2/3.97448

Resumé

Artiklen undersøger forskningsbibliotekernes aktuelle udfordringer i perspektivet af de senere års udvikling i forskningspublicering og informationssøgning. Artiklen hævder, at biblioteksprofessionen står over for en række alvorlige udfordringer. Traditionelt har biblioteker spillet en central rolle i facilitering og supportering af forskningsprocessen ved at stille information til rådighed og gøre denne tilgængelig. I de seneste to årtier er denne rolle i stigende grad blevet undermineret af udviklingen i forskningspublicering, informationssøgning og genfinding. I takt med at informationsprocessens “indhold” er flyttet til digitale platforme, er biblioteket ikke længere det tyngdepunkt, hvorom forskningsprocessen bevæger sig. Artiklen argumenterer for, at der er brug for at gentænke, hvordan biblioteksprofessionen kan tilføre informationssamlinger yderligere værdi gennem professionelle aktiviteter, der har betydning for forskningsprocessen og fremtidens institutioner. Artiklen hævder, at der er brug for, at biblioteksprofessionen engagerer sig kritisk i de grundlæggende debatter og tendenser, der informerer forskningsaktiviteter. En måde at tilvejebringe dette kritiske engagement kan være via en ny generation af biblioteks- og informationsfaglige kvalifikationer og kompetencer.

Downloads

Publiceret

2009-10-26

Citation/Eksport

Tredinnick, L. (2009). The analogue library in the digital world. Professional education and the changing face of librarianship. Dansk Biblioteksforskning, 5(2/3), 37–50. https://doi.org/10.7146/danbibfor.v5i2/3.97448

Nummer

Sektion

Artikler