Visioner for forskningsbiblioteker. Et forsknings- og uddannelsesperspektiv
DOI:
https://doi.org/10.7146/danbibfor.v5i2/3.97447Resumé
Artiklen analyserer de udfordringer, som den digitale udvikling stiller forskningsbibliotekerne overfor. Den betragter kort forskningsbibliotekernes kernefunktioner, der i lyset af digitalisering ikke længere kan isoleres fra forlagsfunktioner og visse andre typer af formidlingsfunktioner. Visionen i denne artikel er ikke biblioteket som et fysisk sted, men løsning af informationsopgaver i relation til videnskabelig kommunikation og formidling, herunder undervisning i informationssøgning (dvs. etablering af ”information literacy” hos brugerne) og etablering af metadata, der gør en forskel. Biblioteksvæsnets organisation må gentænkes, og modeller a la KVINFO eller det tyske Zentrum für Psychologische Information und Dokumentation (ZPID) ses som mulige fremtidsmodeller. Artiklen belyser, hvordan problemstillinger og fremtidige kvalifikationer må udvikles med udgangspunkt i videnskabsstudier.Downloads
Publiceret
2009-10-26
Citation/Eksport
Hjørland, B. (2009). Visioner for forskningsbiblioteker. Et forsknings- og uddannelsesperspektiv. Dansk Biblioteksforskning, 5(2/3), 21–35. https://doi.org/10.7146/danbibfor.v5i2/3.97447
Nummer
Sektion
Artikler