Evidens og kreativitet
DOI:
https://doi.org/10.7146/danbibfor.v6i2/3.97407Resumé
Formålet med artiklen er at undersøge, hvordan nyeideer og tiltag opstår i folkebibliotekerne. Hvilkenrolle spiller begreber som kreativitet og innovation?Findes der anbefalinger til procedurer, der fremmer kreativitet og innovation? Benytter folkebibliotekerne sig af forskningsresultater og i hvilkenudstrækning ligger der forskningsresultater til grundfor folkebibliotekernes ideudvikling? Hvordan forholder professionen sig til ideen om evidensbasering? Hvilke muligheder, fordele og ulemper måtteder være for professionen? Som teoretisk baggrundfor undersøgelsen benyttes Tanggaards kreativitetsteori, Styrelsen for Bibliotek og Mediers rapport omdet innovative bibliotek og Rieper og Foss Hansensanalyser af evidensbevægelsens metodedebat. Derer i 2010 foretaget seks kvalitative interviews medledere i folkebiblioteker fra Danmarks fem regioner.Det undersøges, hvorvidt nye ideer og tiltag opstårtilfældigt, eller om de er baseret på forskningsresultater. Der konkluderes ud fra undersøgelsen omkringfolkebibliotekslederes holdning til sammenhængmellem kreativitet og innovation på den ene side ogevidensbaseret praksis (EBP) på den anden. Hverken Tanggaards teori eller opfattelsen hos flertalletaf interviewede biblioteksledere giver tilsyneladendebelæg for at hævde, at der skulle være en - reel elleroplevet - modsætning mellem evidens-baseret praksis(EBP) og kreativitet og innovation.Downloads
Publiceret
2010-10-25
Citation/Eksport
Nordentoft, C. (2010). Evidens og kreativitet. Dansk Biblioteksforskning, 6(2/3), 49–63. https://doi.org/10.7146/danbibfor.v6i2/3.97407
Nummer
Sektion
Artikler