Disruption som konkurrencestatsideal
Udbredelsen af disruptionideen i Danmark
DOI:
https://doi.org/10.7146/chku.v5i03.127368Nøgleord:
disruption, konkurrencestaten, ideologi, uddannelse, markedsvendingenResumé
På baggrund af et bredt kildemateriale bestående af rapporter, avisartikler og bøger analyserer denne artikel disruptionideens udbredelse i Danmark. Artiklen bidrager til konkurrencestatens idéhistorie ved at vise, hvordan disruptionideen i det seneste årti er blevet et nyt buzzword inden for innovations-, udviklings- og entreprenørskabstænkningen, som rummer løfter om vækst og konkurrencedygtighed i fremtiden. Mere konkret viser artiklen med udgangspunkt i Michael Freedens ideologiforståelse, hvordan disruption er blevet mobiliseret som et ideal, der skal hjælpe erhvervslivet, den offentlige sektor og individet på den rette vej ind i fremtiden.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere af artikler i tidsskriftet har indtil 2023 copyright over deres artikler, men der er ikke knyttet en cc-licens til disse.