Disruption som konkurrencestatsideal

Udbredelsen af disruptionideen i Danmark

Forfattere

  • Niels Olav Holst-Larsen Københavns Universitet

Nøgleord:

disruption, konkurrencestaten, ideologi, uddannelse, markedsvendingen

Resumé

På baggrund af et bredt kildemateriale bestående af rapporter, avisartikler og bøger analyserer denne artikel disruptionideens udbredelse i Danmark. Artiklen bidrager til konkurrencestatens idéhistorie ved at vise, hvordan disruptionideen i det seneste årti er blevet et nyt buzzword inden for innovations-, udviklings- og entreprenørskabstænkningen, som rummer løfter om vækst og konkurrencedygtighed i fremtiden. Mere konkret viser artiklen med udgangspunkt i Michael Freedens ideologiforståelse, hvordan disruption er blevet mobiliseret som et ideal, der skal hjælpe erhvervslivet, den offentlige sektor og individet på den rette vej ind i fremtiden.

Downloads

Publiceret

2021-06-09

Citation/Eksport

Holst-Larsen, N. O. (2021). Disruption som konkurrencestatsideal: Udbredelsen af disruptionideen i Danmark. Culture and History: Student Research Papers, 6(03), 33–58. Hentet fra https://tidsskrift.dk/culturehistoryku/article/view/127368