Impact af danske ph.d.-afhandlinger inden for sundhed 2003, 2010 og 2014.
DOI:
https://doi.org/10.7146/cfasr.v7i1.151263Keywords:
PhD theses, Health, Impact, Career pathsAbstract
Denne rapport er et pilotstudie foretaget ifm. Forskningsministeriets analyse af Ph.D. uddannelsen.
Nærværende analyse skal belyse kvalitetsaspekter af sundhedsvidenskabelige ph.d.- afhandlinger. Konkret skal det ske i form af identifikation af de afhandlinger, der er baseret på artikler trykt i videnskabelige tidsskifter. I analysen identificeres netop de videnskabelige tidsskriftsartikler, der danner grundlaget for de udvalgte sundhedsvidenskabelige ph.d.- afhandlinger. Koblingen mellem afhandling og tidsskriftsartikel muliggør via bibliometriske indikatorer, at belyse ph.d.-afhandlingernes forskningsmæssige impact, dvs. i hvor høj grad de anvendes i videre forskning og dermed bidrager til skabelsen af ny viden. I nærværende rapport måles dette, via henvisninger i andre forskeres publikationer, som antal citationer normaliseret i forhold til gennemsnittet for det pågældende fagområde. Denne form for impact kan betragtes som et væsentligt aspekt af forskningens kvalitet (Gläser & Laudel, 2007), om end disse begreber ikke kan sidestilles. Denne del af undersøgelsen (analyse af artiklers citationsimpact) gentages for to forskellige opgørelsesår, hvormed det er muligt at belyse en evt. udvikling over tid. I nærværende rapport sammenlignes danske, sundhedsvidenskabelige ph.d.-afhandlinger fra årene 2003, 2010 og 2014. Formålet er at undersøge, om der er forskelle imellem afhandlinger fra 2003, dvs. inden stigninger i ph.d.-optaget, og afhandlinger fra hhv. 2010 og 2014. Året 2010 er valgt, da det giver mulighed for at analysere den efterfølgende citationsimpact af artikler fra afhandlingerne. Året 2014 er medtaget som yderligere gruppe for at kunne undersøge publiceringsomfanget for de seneste ph.d.-afhandlinger. Det er dog ikke muligt at måle citationer for ph.d.-afhandlinger fra 2014
References
Andersen, J. P., & Hammarfelt, B. (2011). Price revisited: on the growth of dissertations in eight research fields. Scientometrics, 88(2), 371-383. http://doi.org/10.1007/s11192-011-0408-8
Fernández-Cano, A., Torralbo, M., & Vallejo, M. (2012). Time series of scientific growth in Spanish doctoral theses (1848-2009). Scientometrics, 91(1), 15-36. http://doi.org/10.1007/s11192-011-0572-x
Gläser, J., & Laudel, G. (2007). The social construction of bibliometric evaluations. In R. Whitley & J. Gläser (Eds.), The changing governance of the science (pp. 101-123). Dordrecht, Netherlands: Springer+Business Media B.V. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6746-4_5
Han, C.-S. (2011). On the demographical changes of U.S. research doctorate awardees and corresponding trends in research fields. Scientometrics. http://doi.org/10.1007/s11192-011-0487-6
Larivière, V. (2011). On the shoulders of students? The contribution of PhD students to the advancement of knowledge. Scientometrics. http://doi.org/10.1007/s11192-011-0495-6
Price, D. J. de S. (1986). Little Science, Big Science... and Beyond. (R. K. Merton & E. Garfield, Eds.). New York: Columbia University Press.
Schneider, J.W. & Aagaard, K. (2016) Developments in Danish research performance: Scientometric mapping of developments in Danish research performance in the period 1980-2013 at macro- and meso-levels. Background-report commissioned by The Danish Council for Research and Innovation Policy.
Schulz, P. A., & Manganote, E. J. T. (2012). Revisiting country research profiles: learning about the scientific cultures. Scientoemtrics, 93, 517-531. http://doi.org/10.1007/s11192-012-0696-7
van Eck, N. J., Waltman, L., van Raan, A. F. J., Klautz, R. J. M., & Peul, W. C. (2013). Citation analysis may severely underestimate the impact of clinical research as compared to basic research. PloS One, 8(4), e62395. http://doi.org/10.1371/journal.pone.0062395
Waltman, L., Calero-Medina, C., Kosten, J., Noyons, E. C. M., Tijssen, R. J. W., van Eck, N. J., … Wouters, P. F. (2012). The Leiden ranking 2011/2012: Data collection, indicators, and interpretation. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63(12), 2419-2432. http://doi.org/10.1002/asi.22708
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 CFA Scientific Reports

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
License terms apply for all publications unless specifically stated otherwise on the publication.