Daglige rutiner og børns deltagelse – den inspirerende praksis ifølge pædagogisk personale
Resumé
Artiklen beskriver, hvordan pædagogiske medarbejdere fra 30 daginstitutioner og dagpleje i en nordsjællandsk kommune i grupper reflekterer deres inspirerende pædagogiske praksis i forhold til de daglige rutiner i deres dagtilbud. Med inspiration fra et sociokulturelt perspektiv er vi bl.a. optaget af, hvordan børn indgår som deltagere i daglige rutiner, og hvilke muligheder de har for at være med til at forme praksis gennem deres deltagelse (Wenger, 2004). Vi finder, at daglige rutiner gøres til genstand for en kompleks pædagogisk balancering mellem betingelser og vilkår på den ene side og pædagogiske og omsorgsmæssige intentioner på den anden side. Undersøgelsen viser, at betegnelsen ”daglige rutiner” giver et meget forsimplet billede af, hvordan bl.a. måltider, garderobe, badeværelsessituationer og overgange praktiseres i danske dagtilbud. Som analysen viser, er der ikke tale om den ”vante vej” forstået som noget ureflek-teret og rutinepræget, hvor det samme mønster gentages dag ud og dag ind. I stedet får vi indblik i, at daglige rutiner i høj grad er pædagogisk faglighed i fuldt flor, og ifølge samtalerne på de 40 lydoptagelser gøres daglige rutiner til genstand for vedvarende overvejelser og justeringer. Undersøgelsen viser også, at daglige rutinesituationer er arnested for børns spirende identitetsdannelser og deres erfaringer med at blive til som mennesker i et fællesskab, hvor de oplever sig trygge og værdsatte.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Forfatter og tidsskrift
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.