Psykologisk tryghed blandt pædagoger i dagtilbud

Forfattere

  • Eva Lykkegaard
  • Betina S. Sørensen

Resumé

Internationalt er der forsket intensivt i psykologisk tryghed i store virksomheder, men der findes endnu ingen forskning på daginstitutionsområdet. Denne undersøgelse udfylder dette hul og svarer på, hvordan danske pædagoger
på daginstitutionsområdet oplever psykologisk tryghed på deres arbejdsplads, og hvilken indflydelse henholdsvis ledere og kolleger har på, om de oplever psykologisk tryghed eller ej. Spørgeskemabesvarelser fra 305 pædagoger og dybdegående interviews med tre pædagoger indikerer samlet, at kolleger til en vis grad, men særligt ledelse har betydning for variationer i pædagogers oplevede psykologiske tryghed. Vi foreslår med afsæt i teorien, at ledere arbejder målrettet med at forbedre medarbejderes psykologiske tryghed ved at sætte rammer, invitere til deltagelse og reagere konstruktivt.

Downloads

Publiceret

2024-03-13

Citation/Eksport

Lykkegaard, E., & S. Sørensen, B. (2024). Psykologisk tryghed blandt pædagoger i dagtilbud. Paideia, (25), 58–67. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/144047