Psykologisk tryghed blandt pædagoger i dagtilbud
Resumé
Internationalt er der forsket intensivt i psykologisk tryghed i store virksomheder, men der findes endnu ingen forskning på daginstitutionsområdet. Denne undersøgelse udfylder dette hul og svarer på, hvordan danske pædagoger
på daginstitutionsområdet oplever psykologisk tryghed på deres arbejdsplads, og hvilken indflydelse henholdsvis ledere og kolleger har på, om de oplever psykologisk tryghed eller ej. Spørgeskemabesvarelser fra 305 pædagoger og dybdegående interviews med tre pædagoger indikerer samlet, at kolleger til en vis grad, men særligt ledelse har betydning for variationer i pædagogers oplevede psykologiske tryghed. Vi foreslår med afsæt i teorien, at ledere arbejder målrettet med at forbedre medarbejderes psykologiske tryghed ved at sætte rammer, invitere til deltagelse og reagere konstruktivt.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Forfatter og tidsskrift
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.