Professionens selvforståelse: Fra fri leg til organiseret læring
Resumé
Pædagogprofessionens selvforståelse er en mangesidet størrelse, der kan være svær at beskrive. I denne artikel gør forfatteren et forsøg. Med udgangspunkt i ny forskning i vuggestuen reflekterer han over den afsmitning, som de seneste 100 års pædagogiske idéhistorie har haft på professionens nutidige selvforståelse: et spørgsmål om at forvalte børns liv didaktisk, eller at lade dem forvalte det selv.
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.