Læreruddannelsens lærebøger - den læringspsykologiske og den undervisningskommunikative position
Resumé
I artiklen analyseres følgende spørgsmål: Hvad skal den kommende lærer lære? Hvilke faglige positioner kan man identificere? Og hvilke lærebøger skal man derfor vælge til læreruddannelsen? Artiklen påviser, at den traditionelle modsætning mellem på den ene side, at undervisning er et unikt forhold mellem lærer og elev, der ikke kan læres, og på den anden side, at undervisning er et input/output-forhold, af hvilket man kan udlede en mekanisk metodelære, er afløst af et forhold mellem et læringspsykologisk og et didaktisk spor. Begge spor understreger, at læreruddannelsen bør baseres på forskningsviden om læring og undervisningskommunikation, men at denne viden ikke udstyrer læreren med handlingsregler, men alene leverer et informeret grundlag for undervisning og dannelsesovervejelser. Konklusionen er, at lærerens dømmekraft ikke svækkes, men styrkes ved at være baseret på den størst mulige evidens.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.