Læreruddannelsens lærebøger - den læringspsykologiske og den undervisningskommunikative position

Forfattere

  • Lars Qvortrup

Resumé

I artiklen analyseres følgende spørgsmål: Hvad skal den kommende lærer lære? Hvilke faglige positioner kan man identificere? Og hvilke lærebøger skal man derfor vælge til læreruddannelsen? Artiklen påviser, at den traditionelle modsætning mellem på den ene side, at undervisning er et unikt forhold mellem lærer og elev, der ikke kan læres, og på den anden side, at undervisning er et input/output-forhold, af hvilket man kan udlede en mekanisk metodelære, er afløst af et forhold mellem et læringspsykologisk og et didaktisk spor. Begge spor understreger, at læreruddannelsen bør baseres på forskningsviden om læring og undervisningskommunikation, men at denne viden ikke udstyrer læreren med handlingsregler, men alene leverer et informeret grundlag for undervisning og dannelsesovervejelser.  Konklusionen er, at lærerens dømmekraft ikke svækkes, men styrkes ved at være baseret på den størst mulige evidens.

Downloads

Publiceret

2022-01-04

Citation/Eksport

Qvortrup, L. (2022). Læreruddannelsens lærebøger - den læringspsykologiske og den undervisningskommunikative position. Paideia, (3), 39–53. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/130103