Evidensinformeret undervisning - hvordan gør man?
Resumé
I de seneste år har der, ikke mindst i lyset af det danske skolesystems gennemsnitlige indplacering i de internationale målinger, kunnet konstateres en øget interesse for, at lærerne i skolen i højere grad anspores til at arbejde evidensbaseret end erfaringsbaseret med henblik på at finde ud af, hvilke undervisningsmetoder der virker. I artiklen diskuteres vanskelighederne med at måle effekt af undervisningen samt forskellige former for evidens, heriblandt teori- og forskningsbaseret evidens og praksisinformeret evidens. Afslutningsvis præsenteres et ultrakort evalueringsinstrument, læreren kan bruge i praksis med henblik på at tilrettelægge undervisningen i et evidensinformeret perspektiv.
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.