Inklusion i Danmark - hvilke konsekvenser har begrebsdefinitioner for den pædagogiske praksis?
Resumé
Siden 1960’erne er der i det danske uddannelsessystem, især i relation til folkeskolen, blevet arbejdet systematisk på, at stadig flere elever skal have deres undervisningstilbud i den almene skole og ikke i særskilte institutioner. Parallelt med den historiske udvikling har man også set en kamp om, hvordan begreberne skal defineres. Hedder det ”rummelighed”, ”integration” eller ”inklusion”, og hvad forstår vi ved begreberne? Artiklen giver et overblik over den danske folkeskoles inklusionshistorie og anskueliggør, hvilke konsekvenser forskellige begrebsdefinitioner har for den pædagogiske praksis.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.