Inklusion i Danmark - hvilke konsekvenser har begrebsdefinitioner for den pædagogiske praksis?

Forfattere

  • Ole Hansen
  • Lars Qvortrup

Resumé

Siden 1960’erne er der i det danske uddannelsessystem, især i relation til folkeskolen, blevet arbejdet systematisk på, at stadig flere elever skal have deres undervisningstilbud i den almene skole og ikke i særskilte institutioner. Parallelt med den historiske udvikling har man også set en kamp om, hvordan begreberne skal defineres. Hedder det ”rummelighed”, ”integration” eller ”inklusion”, og hvad forstår vi ved begreberne? Artiklen giver et overblik over den danske folkeskoles inklusionshistorie og anskueliggør, hvilke konsekvenser forskellige begrebsdefinitioner har for den pædagogiske praksis.

Downloads

Publiceret

2022-01-04

Citation/Eksport

Hansen, O., & Qvortrup, L. (2022). Inklusion i Danmark - hvilke konsekvenser har begrebsdefinitioner for den pædagogiske praksis?. Paideia, (5), 8–19. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/129478