Fokus på nye former for kvalitet på daginstitutionsområdet
Nøgleord:
kvalitet i dagtilbudResumé
OECD konkluderer i rapporten Starting Strong, at det kan betale sig at investere massivt i daginstitutioner. Jo tidligere man sætter ind med kvalitetsindsatser, jo højere er afkastet i form af human kapital. Men begrebet ”kvalitetsdagtilbud” er diffust, og debatten om kvalitet baseres oftere på vanetænkning og ”tro” end på viden og vision. Tiden er inde til at skifte vanetænkningen ud med en diskussion om nye former for kvalitet baseret på en vision om, hvad dagtilbud
skal kunne i et videns- og velfærdssamfund som det danske. De overordnede spørgsmål, der må diskuteres, er i den sammenhæng samfundets muligheder for at styrke og skabe fornyelse af kvalitet i dagtilbud gennem uddannelses- og kompetenceudviklingsprocesser set i lyset af de nye udfordringer, de professionelle står over for. Artiklen gør det muligt for kommuner, politikere og praktikere at indkredse forhold, som er centrale og nødvendige at tænke med ind i en ny bestemmelse af kvalitet i dagtilbud. Kvalitet må således fremover måles på, om dagtilbud bliver et sted, hvor uddannelses- og dannelsesprocesser reelt finder sted for alle børn i velfærdssamfundet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.