Inklusion af nyankomne indvandrer- og flygtningeelever: Et australsk perspektiv
Nøgleord:
Inklusion, Nyankomne indvandrer og flygtningeeleverResumé
Mit formål med denne artikel er at bidrage til debatter om inklusion af nyankomne indvandrer og flygtningeelever. I artiklen anfører jeg, at der både i teori og praksis er stærke argumenter for en inklusionspolitik, men at en vellykket implementering af den er kompleks, særligt for flygtningeelever. Det afhænger af, at hele skolen har en solid tilgang til elevers uddannelse og trivsel, og at man planlægger og implementerer klasserumsprogrammer, der tager udgangspunkt i, hvad eleverne ved, udfordrer dem intellektuelt og leverer en høj grad af målrettet støtte. Det afhænger også af, at lærerne har adgang til en betydelig professionel støtte til opbygning af relevant viden og kompetencer. Selvom artiklen præsenterer et australsk perspektiv, mener jeg, at spørgsmål vedrørende værdien af inklusion, og hvordan man bedst uddanner indvandrer- og flygtningeelever, er lige så relevante for skolefolk i Skandinavien, som de er i Australien.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.