Inklusion af nyankomne indvandrer- og flygtningeelever: Et australsk perspektiv

Forfattere

  • Jennifer Hammond

Nøgleord:

Inklusion, Nyankomne indvandrer og flygtningeelever

Resumé

Mit formål med denne artikel er at bidrage til debatter om inklusion af nyankomne indvandrer og flygtningeelever. I artiklen anfører jeg, at der både i teori og praksis er stærke argumenter for en inklusionspolitik, men at en vellykket implementering af den er kompleks, særligt for flygtningeelever. Det afhænger af, at hele skolen har en solid tilgang til elevers uddannelse og trivsel, og at man planlægger og implementerer klasserumsprogrammer, der tager udgangspunkt i, hvad eleverne ved, udfordrer dem intellektuelt og leverer en høj grad af målrettet støtte. Det afhænger også af, at lærerne har adgang til en betydelig professionel støtte til opbygning af relevant viden og kompetencer. Selvom artiklen præsenterer et australsk perspektiv, mener jeg, at spørgsmål vedrørende værdien af inklusion, og hvordan man bedst uddanner indvandrer- og flygtningeelever, er lige så relevante for skolefolk i Skandinavien, som de er i Australien.

Downloads

Publiceret

2018-11-01

Citation/Eksport

Hammond, J. (2018). Inklusion af nyankomne indvandrer- og flygtningeelever: Et australsk perspektiv. Paideia, (16), 6–19. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/125757