Blomster for børn
H.C. Andersens tidlige eventyr og den samtidige børnelitteratur 1835-1844
Nøgleord:
H.C. Andersen, eventyr, børnelitteratur, romantikResumé
H.C. Andersens debut som eventyrdigter i 1835 er sammenfaldende med en opblomstring af både skøn- og faglitteratur, der er rettet specifikt mod børn. Alligevel har Andersen-forskningen ikke i nogen større udstrækning undersøgt og sammenlignet Andersens tidlige eventyr med rigdommen af børnelitterære udgivelser fra 1830’erne. Formålet med den foreliggende artikel er at indlede en sådan undersøgelse. Der argumenteres blandt andet for, at den tyske digter Wilhelm Heys Fablen für Kinder (1833), oversat til dansk af Christian Winther i 1834, spiller en rolle for Andersens ”Den lille Idas Blomster” (1835). Heys religiøse digtning har også betydning for den måde, hvorpå blomster i tidens børnelitteratur begynder at repræsentere børn. Et hovedargument i læsningerne af ”Gaaseurten” (1838) og ”Sneedronningen” (1844) er, at Andersen former sit litterære sprog således, at det imødekommer det forhold, at eventyrenes hovedmålgruppe af læsende danske børn og forældre er velbevandrede i samtidens børnelitteratur.
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
© Redaktionen, forfatterne og Syddansk Universitetsforlag
NORDICA følger danske retningslinjer for ophavsret.
Artikler og anmeldelser, der sendes til redaktionen, må ikke tidligere være publiceret og må heller ikke være sendt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
Du må downloade, printe, distribuere i dit universitets Learning Management System og linke til artikler/anmeldelser.
Du må ikke genudgive artikler/anmeldelser i andre tidsskrifter eller hos andre forlag hverken gratis eller kommercielt, medmindre rettighedshaverne giver tilladelse til det.
Artikler og anmeldelser må gerne uploades i PURE eller andet institutionelt repositorium i den accepterede, fagfællebedømte version, når det er uploadet på tidsskrift.dk – dvs. 12 mdr. efter publicering i Nordica på Syddansk Universitetsforlag og gerne med en reference hertil. Du kan også linke til tidsskrift.dk.
Open Access
NORDICA tilbyder Open Access til tidsskriftets indhold på baggrund af princippet om, at gratis offentlig adgang til forskning understøtter en større global udveksling af viden.