Sophie Amalies billedvævede tapeter

En standsbevidst enkedronning med hang til nag og nostalgi

Forfattere

  • Ulrik Reindel

DOI:

https://doi.org/10.7146/dragt.v18i22.147618

Resumé

Resumé
Sophie Amalies billedvævede tapeter
En standsbevidst enkedronning med hang til nag og nostalgi

I årene 1666-72 blev et nyt lystslot, Sophie Amalienborg, bygget i København af Sophie Amalie af Braunschweig-Lüneburg (1628-85), dronningegemalinde til kong Frederik III (regerede 1648-70). Efter kongens død fungerede slottet som residens for enkedronningen. Denne artikel undersøger seks gobelinserier, som er registreret i en skiftefortegnelse, der blev udarbejdet på slottet i 1685. På baggrund af yderligere arkivstudier forsøges det at bestemme gobelinerne, beskrive deres ikonografi og kortlægge deres senere skæbne. Desuden argumenteres der for, at en række af gobelinerne stadig kan være bevaret.

Abstract

In the years 1666-72, a new pleasure palace, Sophie Amalienborg, was built in Copenhagen by Sophie Amalie of Braunschweig-Lüneburg (1628-85), queen consort of king Frederik III (ruled 1648-70). After the king’s death, the palace served as residence for the dowager queen. This article examines six tapestry series recorded in a probate inventory drawn up at the palace in 1685. Relying on additional archival studies, attempts are made to determine the provenance of the tapestries, describe their iconography, and chart their later fate. Furthermore, it is argued that a number of the tapestries may still be preserved.

Downloads

Publiceret

2024-07-25

Citation/Eksport

Reindel, U. (2024). Sophie Amalies billedvævede tapeter: En standsbevidst enkedronning med hang til nag og nostalgi. Dragtjournalen, 18(22), 47–65. https://doi.org/10.7146/dragt.v18i22.147618