Nye arbejdsdelinger i socialpædagogisk praksis

Forfattere

  • Jonas Sprogøe
  • Michael Christensen
  • Randi Andersen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v23i1.127055

Nøgleord:

Professionsudvikling, Arbejdsdelinger, Dokumentation, Socialpædagogisk praksis, Markedspositioner

Resumé

Denne artikel tager afsæt i et forsknings- og udviklingsprojekt omkring digital dokumentation i og af socialpædagogisk praksis. I artiklen analyseres, hvordan faglighed og arbejdsdelinger forhandles under arbejdet med digitale dokumentationssystemer i tre forskellige socialpædagogiske institutionstyper; den markedsorienterede, den bureaukratiske og den pædagogiske institution. Vi viser, hvordan de tre institutionstyper og deraf forskellige dokumentationspraksis afstedkommer forskellige arbejdsdelinger. På baggrund heraf diskuteres udfordringer og muligheder for organisatorisk orienteret professionsudvikling inden for de tre institutionstyper. Artiklen afsluttes med en skitsering af opmærksomhedspunkter for henholdsvis socialpædagogiske tilbud, professionsuddannelserne og den enkelte professionelle i forhold til professionsudvikling i en dokumentationsoptik.

Downloads

Publiceret

2021-05-20

Citation/Eksport

Sprogøe, J. ., Christensen, M., & Andersen, R. (2021). Nye arbejdsdelinger i socialpædagogisk praksis. Tidsskrift for Arbejdsliv, 23(1), 66–83. https://doi.org/10.7146/tfa.v23i1.127055