Dramatiseringer i sprogundervisningen - roller, leg og performance

Forfattere

  • Bente Meyer Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145853

Resumé

Dramatiseringer i sprogundervisningen – roller, leg og performance er skrevet af Bente Meyer, og den præsenterer resultater fra et udviklingsprojekt hvor en række skoler eksperimenterede med brug af dramatiseringer på forskellige niveauer i engelsk og tysk. I denne artikel fokuseres der på engelsk, og forfatteren beskriver hvordan engelskklasser i hhv. 2. og 4. klasse brugte platformen Drama Studio til at producere 3D animerede fortællinger i fællesskab, skabe avatarer og roller, og instruere og udarbejde manuskripter. Eleverne lavede dramatiseringer omkring familie og familiere-lationer (2. klasse) og omkring fremlæggelse af egne digte om bl.a. krig og klimaforandringer (4. klasse).

Forfatterbiografi

Bente Meyer , Aalborg Universitet

Mag.art 

Lektor på Aalborg Universitet

Referencer

Belliveau, G. & Kim, W. (2013) Drama in L2 learning: A research synthesis. Scenario: A Journal of Performative Teaching, Learning, Research VII/2, 7-27

https://doi.org/10.33178/scenario.7.2.2

Broner, M.A. & Tarone, E.E. (2001) Is It Fun? Language Play in a Fifth-Grade Spanish Immersion Classroom. The Modern Language Journal, 85, iii. S. 363-379

https://doi.org/10.1111/0026-7902.00114

Dewey, J. (2005) Demokrati og uddannelse. Århus: Forlaget Klim

Drama Studio home - Drama Studio

Hanghøj, T., Misfeldt, M., Bundsgaard, J., Fougt, S. S. & Hetmar, V. (2017). Hvad er scenariedidaktik? Omverdenens praksisformer i undervisning. Århus: Århus Universitetsforlag

https://doi.org/10.2307/j.ctv35r485h

Kress, G. (2010) Multimodality - a social semiotic approach to contemporary communication. Routledge

McGovern, K.R. (2017) Conceptualizing drama in the second language classroom. Scenario: A Journal of Performative Teaching, Learning, Research, XI(1), pp. 4-16.

https://doi.org/10.33178/scenario.11.1.3

Meyer, B., Bergström, P., & Wiklund-Engblom, A. (2021). Sociomaterial entanglement in one-to-one computing classrooms: exploring patterns of relations in teaching practices. Education Inquiry, 12(4), 347-364

https://doi.org/10.1080/20004508.2021.1893497

Plauborg, H., Andersen, J.V. & Bayer, M. (2007) Aktionslæring. Læring i og af praksis. Hans Reitzels Forlag

Reinhardt, J. (2019) Gameful Second and Foreign Language teaching and Learning: theory, Research and Practice. Palgrave Macmillan

https://doi.org/10.1007/978-3-030-04729-0

Taylor, T.L. (2009) The assemblage of play. Games and Culture 4, 4. 331-339

https://doi.org/10.1177/1555412009343576

Wagner, J. (ed) (1990) Kommunikative spil i fremmedsprogsundervisningen. Åløkke

Øfsti, R. (2014) Rommet og undervisninga - læraren som scenograf. I: Østern, A.L.

(ed) (2014) Dramaturgi i didaktisk kontekst. Bergen: Fagbokforlaget

Østern, A.L. (ed) (2014) Dramaturgi i didaktisk kontekst. Bergen: Fagbokforlaget

Downloads

Publiceret

2024-08-26

Citation/Eksport

Meyer , B. (2024). Dramatiseringer i sprogundervisningen - roller, leg og performance. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 30(78), 24–30. https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145853