Kunstens zone er ikke konfliktfri

Forfattere

  • Janna Lund

DOI:

https://doi.org/10.7146/periskop.v15i17.102345

Resumé

Videoværket Them (2007) af den polske kunstner Artur Zmijewski (f. 1966) blev vist første gang på Documenta 12 i Kassel. Handlingen udspiller sig i et atelier, hvor de involverede møder op fem gange. De er opdelt i fire grupper, der hver især repræsenterer en gruppering i den polske befolkning: jødiske teenagere, ældre katolske kvinder, medlemmer af et nynationalistisk ungdomsparti samt unge venstreorienterede. De fire grupper kommer i første omgang på skift i atelieret og maler hver et fælles billede, der repræsenterer deres syn på Polen: Katolikkerne maler en kirke, jøderne maler Polens omrids, hvorpå de har skrevet landets navn på hebraisk, de venstreorienterede maler også landet, men med teksten “frihed” skrevet på polsk, og nynationalisterne maler symbolske tegn, blandt andet et sværd med nationens flag hen over. Herefter mødes alle deltagerne, og eksperimentets regler præsenteres for dem af Zmijewski: Det går i al sin enkelhed ud på, at hver gruppe nu stilles over for et af de andre gruppers malerier. Det må de modificere så meget, de vil, hvorefter man rykker videre til et nyt billede. At dette eksperiment ender i voldsomme ikonoklastiske handlinger, vil blive beskrevet senere i artiklen.

Downloads

Publiceret

2018-04-04

Citation/Eksport

Lund, J. (2018). Kunstens zone er ikke konfliktfri. Periskop – Forum for Kunsthistorisk Debat, 15(17), 98–115. https://doi.org/10.7146/periskop.v15i17.102345

Nummer

Sektion

Artikler (fagfællebedømt)