Celebrities i den digitale mediekultur

Identitetsfortællinger som kulturel værdi

Forfattere

  • Helle Kannik Haastrup

Resumé

Celebrities er offentlige personer med medieret synlighed, succes og status i vores samfund, men de kan samtidig være skabere af konkrete værker med kulturel værdi, der bidrager med refleksioner over vores kultur, identitet og eksistens. Kulturens celebrities
befinder sig i toppen af hierarkiet inden for deres specifikke felt og på de sociale medier kan vi følge med i deres identitetsfortællinger og få adgang både til deres kuraterede selvpræsentation og blive introduceret til deres kunst, litteratur, film eller musik. Celebrities kommunikerer kulturelle værdier på flere måder med deres online-identitetsfortællinger: De fungerer både som en fælles kulturel referenceramme og bliver ’tegn i tiden’, der kan indikere og legitimere, hvad vi synes er vigtigt og giver status. 

Forfatterbiografi

Helle Kannik Haastrup

Lektor, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet,

Downloads

Publiceret

2024-10-03

Citation/Eksport

Haastrup, H. K. (2024) “Celebrities i den digitale mediekultur: Identitetsfortællinger som kulturel værdi”, Økonomi & Politik, 97(3), s. 34–42. Tilgængelig hos: https://tidsskrift.dk/okonomi-og-politik/article/view/150093 (Set: 22 december 2024).