Celebrities i den digitale mediekultur
Identitetsfortællinger som kulturel værdi
Resumé
Celebrities er offentlige personer med medieret synlighed, succes og status i vores samfund, men de kan samtidig være skabere af konkrete værker med kulturel værdi, der bidrager med refleksioner over vores kultur, identitet og eksistens. Kulturens celebrities
befinder sig i toppen af hierarkiet inden for deres specifikke felt og på de sociale medier kan vi følge med i deres identitetsfortællinger og få adgang både til deres kuraterede selvpræsentation og blive introduceret til deres kunst, litteratur, film eller musik. Celebrities kommunikerer kulturelle værdier på flere måder med deres online-identitetsfortællinger: De fungerer både som en fælles kulturel referenceramme og bliver ’tegn i tiden’, der kan indikere og legitimere, hvad vi synes er vigtigt og giver status.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Tidsskriftet Økonomi & Politik er et open access tidsskrift, og alle artikler udgivet af Økonomi & Politik er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 International Licens, CC BY-NC-ND.