Faglighedens Fødsel: Historien bag faglighedsbegrebets indtog i dansk uddannelses-, arbejdsmarkeds- og forvaltningspolitik
DOI:
https://doi.org/10.7146/okonomi-og-politik.v96i4.141928Resumé
Hvordan kom vi alle sammen til at tale om faglighed? I dag er det svært at forestille sig en tid, hvor man ikke talte om viden og vidensarbejde via begrebet faglighed. Men før 1980'erne anvendtes begrebet stort set ikke. I denne artikel søger vi at rokke ved
selvfølgelige antagelser og brug af faglighedsbegrebet ved at spore dets historiske spredning fra uddannelsespolitiske kampe i 1980’erne til stort set alle politiske- og forvaltningsområder i 2000’erne og frem. Vi diskuterer, hvordan begrebet bruges på tværs af
uddannelses-, professions- og politologiske forskningsområder. På den baggrund kan vi forstå begrebet som en ‘flydende betegner’, der på den ene side er forankret i og refererer til forskellige evner og kompetencer, men samtidigt maksimerer sin kraft ved at
kunne inkorporere alle, og ofte udefinerede, former for ‘faglige fællesskab’. Faglighed kan derfor ses som et alternativ til professionalisme og ekspertise, der betegner en delvis ophævelse i den selvfølgelighed og særstatus, der før i tiden har været forbundet med individers eller gruppers besiddelse af en særlig form for viden eller kunnen. Det ironiske er, at begrebets
klang af ‘noget fast’, skjuler den destabilisering, som kendetegner dets opblomstringsperiode, og de uenigheder, der består omkring, hvilke værdier, kompetencer og færdigheder der er værdifulde i fremtidens samfund, og hvordan de skal kompenseres.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Tidsskriftet Økonomi & Politik er et open access tidsskrift, og alle artikler udgivet af Økonomi & Politik er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 International Licens, CC BY-NC-ND.