UNESCO: Uddannelse, videnskab, kultur – og politik

Forfattere

  • Carsten Staur

DOI:

https://doi.org/10.7146/okonomiogpolitik.v94i4.129467

Resumé

UNESCO er i bredere dansk sammenhæng nok mest kendt for sit arbejde med verdensarv, men organisationen har en meget bred dagsorden inden for kunst, videnskab og kultur. UNESCO bidrog således i 1947 med nogle af de intellektuelle forarbejder til FN’s Verdenserklæring om Menneskerettigheder. Siden er menneskerettighedsproblematikken imidlertid gledet lidt i baggrunden i UNESCO’s daglige arbejde. Fra dansk og nordisk side arbejder man nu for at genfinde – og styrke – organisationens oprindelige menneskerettighedsfokus. Det sker på en politisk baggrund af amerikansk udtræden af UNESCO – og Kinas overtagelse af rollen som største bidragyder. Fokus for vores arbejde er især UNESCO’s mandat til at forsvare og styrke ytringsfriheden for nogle af de professionelle grupper – journalister, kunstnere og forskere – der er helt afgørende for en fri, åben og demokratisk debat i samfundet, hvor eksisterende sandheder og tilgange kan sættes under debat. Centralt står bl.a. mulighederne for at styrke inddragelsen af civilsamfundet i den statslige rapportering.

Publiceret

2022-04-19

Citation/Eksport

Staur, C. (2022) “UNESCO: Uddannelse, videnskab, kultur – og politik”, Økonomi & Politik, 94(4). doi: 10.7146/okonomiogpolitik.v94i4.129467.

Mest læste artikler af samme forfatter(e)