Erhvervslivet som skaber og spreder af dansk kultur – grobund for øget offentlig-privat samarbejde i dansk kulturdiplomati

Forfattere

  • Marie Gad
  • Jonathan Tornbjerg Millant

DOI:

https://doi.org/10.7146/okonomiogpolitik.v94i4.129458

Resumé

Selv om diplomati ofte anses som værende et statsligt anliggende, har erhvervslivet også en vigtig rolle i at fremme en nations interesser internationalt via handel og investeringer. For langt hen ad vejen er det i det private, at kultur bliver skabt, og på mange måder er erhvervslivet med til at sikre, at dansk kultur bliver udbredt internationalt til inspiration for stater og virksomheder verden over. Dansk erhvervsliv er derfor en nøgleaktør i Danmarks kulturdiplomati. Det gælder bl.a. i forhold til at udbrede den samfundsmodel, Danmark gerne vil være kendt for. Det er en model, der bygger på velfærd, ansvarlighed og bæredygtighed. Dansk erhvervsliv trives generelt bedst på markeder, hvor der er styr på love, regler, menneskerettigheder og antikorruption, og mange bygger deres globale markedsføring på den nordiske samfundsmodel – hvormed de også er med til at udbrede denne globalt.

Publiceret

2022-04-19

Citation/Eksport

Gad, M. og Millant, J. T. (2022) “Erhvervslivet som skaber og spreder af dansk kultur – grobund for øget offentlig-privat samarbejde i dansk kulturdiplomati”, Økonomi & Politik, 94(4). doi: 10.7146/okonomiogpolitik.v94i4.129458.