Færøernes Universitet: Fra nationsbygning til nationsbranding

Forfattere

  • Martin Mohr Olsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/okonomi-og-politik.v93i4.123463

Nøgleord:

Færøerne, økonomi, politik

Resumé

Færøernes Universitet står i 2020 ved en skillevej. Denne artikel leder læseren igennem Fróðskaparsetur Føroyas tidlige historie, udvikling fra et akademi i 1960’erne til dannelsen af Færøernes Universitet i 1987, universitetsreform i 2008 og rektorskifte i 2019. Artiklen kortlægger, hvordan man er gået fra en meget stærk og succesfuld organisatorisk identitet med fokus på nationsforberedelse, nationsbygning og kulturel autonomi til en organisatorisk svækket og splittet institution uden et overordnet fælles mål. Artiklen peger på halvfemsernes økonomiske krise og skiftet fra akademi til universitet som værende afgørende for tabet af både en fælles organisatorisk og institutionel identitet. For igen at gøre sig gældende og relevant i et samfund i eksplosiv udvikling er det afgørende, at Færøernes Universitet på ny udvikler en organisatorisk fælles identitet.

Forfatterbiografi

Martin Mohr Olsen

Ph.d.-studerende, Danmarks Tekniske Universitet, mamoo@dtu.dk og projektmedarbejder, Research & Enterprise Unit ved Færøernes Universitet, martino@setur.fo

Downloads

Publiceret

2020-12-15

Citation/Eksport

Olsen, M. M. (2020) “Færøernes Universitet: Fra nationsbygning til nationsbranding”, Økonomi & Politik, 93(4), s. 86–101. doi: 10.7146/okonomi-og-politik.v93i4.123463.

Mest læste artikler af samme forfatter(e)