Håndteringen af coronakrisen – offentligprivat interaktion som løsningsmodel

  • Mina Erbas
  • Emil Lobe Wellington Suenson
Nøgleord: coronakrisen, coronahåndtering, offentlige sektor, samarbejdsformer, cybersikkerhed

Resumé

Den første kritiske fase af coronakrisen handlede i høj grad om at ruste sundhedsvæsenet til at håndtere sygdommen. Det krævede store mængder medicinsk udstyr, herunder masker, visirer, tests, respiratorer og andet kritisk udstyr. Disse typer udstyr leveres af den private sektor og indkøbes primært af den offentlige sektor. Under coronakrisen blev der brudt med denne opdeling. I stedet blev interaktionen i langt højere grad præget af et løbende samarbejde, som i høj grad kan forstås med klassisk rationalistisk teori. Her viste fleksible samarbejdsformer sig at komme hurtigt i gang, så industrien og den offentlige sektor løbende kunne udvikle løsninger. Med det udgangspunkt kan der udledes en række spørgsmål til, hvordan den fremtidige organisering af indsatsen kan organiseres, samt hvordan den offentlige sektors indblanding i markedet i forbindelse med coronakrisen kan påvirke innovationen i den private industri på længere sigt.

Forfatterbiografier

Mina Erbas

Konsulent, KPMG, Studerende ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet.

Emil Lobe Wellington Suenson

Politisk chef, Medicoindustrien, Ekstern lektor ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet.

Publiceret
2020-10-20
Citation/Eksport
Erbas, M. og Suenson, E. (2020) “Håndteringen af coronakrisen – offentligprivat interaktion som løsningsmodel”, Økonomi & Politik, 93(Oktober), s. 102-114. doi: 10.7146/okonomi-og-politik.v93iOktober.122531.

Mest læste artikler af samme forfatter(e)