Doing elite identity – A practice theory approach
Abstract
Artiklen forsøger at forstå dannelsen af individuel identitet på elitekostskoler. Herlufsholm Kostskole anskues i denne sammenhæng som en praksiskonstellation rettet mod produktion af eliten. Under den empiriske undersøgelse blev individuelle elever på skolen inviteret til at konstruere narrativer ud fra deres egne erfaringer og forståelser af deres deltagelsesbaner i konstellationen. Ved at foretage en meningskondensering af disse narrativer og operationalisere en praksisteoretisk ramme af situeret læring inspireret af Jean Lave og Etienne Wenger er det muligt at danne en forståelse for, hvordan en Herloviansk identitet – anskuet som en eliteidentitet – kan blive individualiseret gennem de relationer og interaktioner, der opstår ved deltagelse i skolens praksis.Downloads
Published
2014-12-05
How to Cite
Walker, R. (2014). Doing elite identity – A practice theory approach. Journal of Media, Cognition and Communication, 2(2). Retrieved from https://tidsskrift.dk/mef-journal/article/view/28682
Issue
Section
Artikler
License
Creative Commons: CC by-nc-nd