Uddannelsesvalg i et spændingsfelt mellem samfundsmæssige og subjektive interesser

Authors

  • Kirstine Godvin Hansen
  • Maria Paludan

Abstract

Nærværende artikel beskæftiger sig med, hvordan unges oplevelser af og forudsætninger for at vælge ungdomsuddannelse kan anskues i relation til de seneste års politiske ændringer i synet på unge og ungdomsuddannelse. Ud fra en teoretisk komposition af Pierre Bourdieus praksisteori og Loïc Wacquants studier af statstransformationer kobles unges egne logikker og meningssammenhænge sammen med dominerende samfundsmæssige rationaler. Ud fra dette konkluderer artiklen, at unges orienteringer i uddannelsesvalget er under påvirkning af en symbolfortælling om ud-dannelse til alle. Denne symbolfortælling medvirker til brud på de unges generationelle habituelle dispositioner, da den i varierende grad influerer på deres uddannelsesvalg.

Downloads

Published

2014-12-05

How to Cite

Godvin Hansen, K., & Paludan, M. (2014). Uddannelsesvalg i et spændingsfelt mellem samfundsmæssige og subjektive interesser. Journal of Media, Cognition and Communication, 2(2). Retrieved from https://tidsskrift.dk/mef-journal/article/view/28681

Issue

Section

Artikler