The Danish film producers - risk takers or risk minimizers?

Authors

  • Maria Helga Stürup Alumni (cand. mag. i film- og medievidenskab)
  • Penelope Julie Bruun Bjerregaard Alumni (cand. mag. i film- og medievidenskab)

Keywords:

Risk, Danish film production, Film producers, risk minimization, risk willingness

Abstract

This research article examines how the willingness to take risks in film production amongst Danish film producers and their companies is influenced by the surroundings and the economic conditions of the Danish film industry. The foundation of the article is qualitative interviews with producers from the Danish film industry. The analysis shows that the economic conditions challenge the economic sustainability of production companies, which leads to a focus on risk reduction to create space for risk willingness in film productions. The article identifies seven main risk minimizing strategies used by producers as a way to manage the high-risk economic level.

References

Referencer:

Bruun, Hanne. 2014. ”Eksklusive informanter – Om interviewet som redskab i produktionsanalysen.” Nordiccom-Information 36 (1): 29-43.
Budtz-Jørgensen, Anders. 2019, 11. februar. ”Fjerdestørste markedsandel i Europa.” Det Danske Filminstitut. Besøgt 26. februar 2018. https://www.dfi.dk/nyheder/fjerdestorste-markedsandel-i-europa

Danske Biografer. 2019, 7. januar. ”Tilskuerantal på danske spille- og dokumentarfilm – 2018.” Danske Biografer. Besøgt 26. februar 2018. http://danske-biografer.dk/tilskuerantal-paa-danske-spille-og-dokumentarfilm-2018/

Davies, Rosamund og Sigthorsson, Gauti. 2013. The Creative Industries. London: Sage Publications Ltd.
Deloitte. 2013. Sundhedstilstanden i dansk spillefilmsproduktion. Besøgt 22. juli 2018. https://www.dfi.dk/files/docs/2018-01/Deloitte-sundhedstilstanden-i-dansk-spillefilmsproduktion.pdf

Deloitte. 2014. Sundhedstilstanden i dansk dokumentarfilmproduktion. Besøgt 22. juli 2018. https://www.dfi.dk/files/docs/2018-01/Deloitte%20Sundhedstilstanden%20i%20dansk%20dokumentarfilmproduktion_09052014_FI.pdf

Deloitte. 2017. ”Sundhedstilstanden i dansk spillefilmsproduktion: En opdatering.” I Analyse af filmbranchens nye forretningsmodeller. Besøgt 23. juli 2018. https://www.dfi.dk/files/docs/2018-02/Analyse_af_filmbranchens%20nye_forretningsmodeller%20%281%29.pdf

Det Danske Filminstitut, Danske Filminstruktører, Producentforeningen og Foreningen af filmudlejere i Danmark. 2017. ”Konklusion og opsummering.” Analyse af filmbranchens nye forretningsmodeller: 1-5. Besøgt 23. juli 2018. https://www.dfi.dk/files/docs/2018-02/Analyse_af_filmbranchens%20nye_forretningsmodeller%20%281%29.pdf

Det Danske Filminstitut. 2018, 15. januar. ”En Frygtelig kvinde og Mens vi lever runder 100.000 billetter.” Det Danske Filminstitut. Besøgt 11. januar 2019. https://www.dfi.dk/dfi/en-frygtelig-kvinde-og-mens-vi-lever-runder-100000-billetter

Filmloven. 1997. Lov om Film (*1). Lov nr. 186 af 12/03/1997. Besøgt 28. juli 2018. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=83975
Filmproducent. 2018. I Den Store Danske, Gyldendal. Besøgt 12. december 2018.
http://denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Film/Filmuddannelse_og_stillingsbetegnelser/filmproducent

Finney, Angus. 2015. The International Film Business – A market guide beyond Hollywood. Abingdon: Routledge. 2. udg.
”Forfatterne”. 2019. De danske filmproduceres- og producenters risikovillighed (kandidatspeciale). Film- og medievidenskab. Københavns Universitet.
Hesmondhalgh, David. 2013. The Cultural Industries. London: Sage Publications Ltd. 3. udg.

Hjort-Andersen, Christian. 2013. ”Del 2: Den skabende og udøvende kunst.” I Hvad koster kulturarven? red. af Christian Hjort-Andersen, 125-389. København: Jurist- og Økonomiforbundets Forlag.

Hjort, Mette. 2012a. ”Introduction: The Film Phenomenon and How Risk Pervades It.” I Film and Risk red. af Mette Hjort, 1-30. Detroit: Wayne State University Press.

Hjort, Mette. 2012b. ”Flamboyant Risk Taking: Why Some Filmmakers Embrace Avoidable and Excessive Risks.” I Film and Risk red. af Mette Hjort, 31-54. Detroit: Wayne State University Press.

Jacobsen, Dag Ingvar og Thorsvik, Jan. 2014. ”Organisation og omgivelser.” I Hvordan organisationer fungerer – en indføring i organisation og ledelse, 180-214. København: Hans Reitzels Forlag, 3. udg.

Jensen, Klaus Bruun. 2012.” The complementary of qualitative and quantitativev methodologies in media and communication research.” I A Handbook of Media and Communication Research: Qualitative and Quantitative Methodologies, 283-301. London: Routledge, 2. udg.

Kvale, Steinar og Brinkmann, Svend. 2009. Interview. København: Hans Reitzels Forlag, 2. udg.

Nordisk Film s.d. ”Vores organisation.” Nordisk Film. Besøgt 29. november 2018. https://www.nordiskfilm.dk/Om-os/Vores-organisation/

Nordisk Film. 2012, 23. maj. ”Lionsgate and Nordisk Film conclude long-term output deal.” Nordisk Film. Besøgt 26. marts 2019. https://www.nordiskfilm.com/int/Press/News/Lionsgate-and-Nordisk-Film-conclude-long-term-output-deal/

Pokorny, Michael og Sedgwick, John. 2012. ”The Financial and Economic Risks of Film Production.” I Film and Risk red. af Mette Hjort, 181-196. Detroit: Wayne State University Press.

Redvall, Eva Novrup. 2012. ”Encouraging Artistic Risk Taking through Film Policy: The Case of New Danish Screen.” I Film and Risk red. af Mette Hjort, 209-226. Detroit: Wayne State University Press.

Redvall, Eva Novrup. 2013. ”Introduction.” I Writing and Producing Television Drama in Denmark red. af Eva Novrup Redval, 1-19. London: Palgrave McMillan.

Rimestad, Lene og Gravengaard, Gitte. 2014. ”Kapitel 5: Interview.” I Politisk journalistik og kommunikation red. af David Nicolas Hopmann og Morten Skovsgaard, 89-112. København: Hans Reitzels Forlag.

Downloads

Published

2020-04-02

How to Cite

Stürup, M. H., & Bjerregaard, P. J. B. (2020). The Danish film producers - risk takers or risk minimizers?. Journal of Media, Cognition and Communication, 8(1), 44–77. Retrieved from https://tidsskrift.dk/mef-journal/article/view/115664