Doing elite identity – A practice theory approach
Resumé
Artiklen forsøger at forstå dannelsen af individuel identitet på elitekostskoler. Herlufsholm Kostskole anskues i denne sammenhæng som en praksiskonstellation rettet mod produktion af eliten. Under den empiriske undersøgelse blev individuelle elever på skolen inviteret til at konstruere narrativer ud fra deres egne erfaringer og forståelser af deres deltagelsesbaner i konstellationen. Ved at foretage en meningskondensering af disse narrativer og operationalisere en praksisteoretisk ramme af situeret læring inspireret af Jean Lave og Etienne Wenger er det muligt at danne en forståelse for, hvordan en Herloviansk identitet – anskuet som en eliteidentitet – kan blive individualiseret gennem de relationer og interaktioner, der opstår ved deltagelse i skolens praksis.Downloads
Publiceret
2014-12-05
Citation/Eksport
Walker, R. (2014). Doing elite identity – A practice theory approach. Tidsskrift for Medier, Erkendelse Og Formidling, 2(2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mef-journal/article/view/28682
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Creative Commons: CC by-nc-nd