Uddannelsesvalg i et spændingsfelt mellem samfundsmæssige og subjektive interesser
Resumé
Nærværende artikel beskæftiger sig med, hvordan unges oplevelser af og forudsætninger for at vælge ungdomsuddannelse kan anskues i relation til de seneste års politiske ændringer i synet på unge og ungdomsuddannelse. Ud fra en teoretisk komposition af Pierre Bourdieus praksisteori og Loïc Wacquants studier af statstransformationer kobles unges egne logikker og meningssammenhænge sammen med dominerende samfundsmæssige rationaler. Ud fra dette konkluderer artiklen, at unges orienteringer i uddannelsesvalget er under påvirkning af en symbolfortælling om ud-dannelse til alle. Denne symbolfortælling medvirker til brud på de unges generationelle habituelle dispositioner, da den i varierende grad influerer på deres uddannelsesvalg.Downloads
Publiceret
2014-12-05
Citation/Eksport
Godvin Hansen, K., & Paludan, M. (2014). Uddannelsesvalg i et spændingsfelt mellem samfundsmæssige og subjektive interesser. Tidsskrift for Medier, Erkendelse Og Formidling, 2(2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mef-journal/article/view/28681
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Creative Commons: CC by-nc-nd