Forsvaret af Amager 1914-1918. Københavns Befæstnings glemte front på Amager
Nøgleord:
Amager, 1. Verdenskrig, Københavns Befæstning, SydfrontenResumé
Da Københavns nye befæstning blev bygget i 1880-1890erne, blev de planlagte værker midt på Amager, dvs. forsvarsværkernes ”Sydfront”, ikke anlagt på grund af lav prioritering og manglende penge. Derfor måtte man dels bevare Christianshavns Vold som en del af befæstningen i syd, dels planlægge anlæggelsen af en feltbefæstet stilling på tværs af øen i den linje, hvor de to permanente værker skulle have ligget. Muligheden for at lægge forsvaret på øens sydkyst blev afvist med det argument, at et forsvar her ville kræve flere tropper, end Hæren kunne afse til Sydfronten. Med udgangspunkt i 1909-forsvarslovene begyndte man dog allerede før krigen at anlægge kystforter på Sydamager. De skulle fremrykke Københavns forsvar mod søsiden, og den feltbefæstede stilling på tværs af øen, der blev anlagt af Sikringsstyrken fra august 1914 blev da også rykket frem til Dragør i øst. Artiklen beskriver, hvordan udviklingen i trusselsopfattelsen og den fortsatte udvikling af kystforsvarsværkerne på sydkysten af Amager kom til at betyde, at forsvarets hovedindsats på øen på trods af de fortsat begrænsede rådige styrker endte med at blive placeret her.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Forfatterne og Fra Krig og Fred
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Forfattere og udgiveren bevarer deres ophavsret og ret til første publicering, samtidigt med at værket 5 år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
Sherpa Romeo licens BLUE - www.sherpa.ac.uk/romeo/definitions.php
Tidskriftet er ikke ansvarlig for indhentelse af tilladelse fra tredjepart i forhold til brug af illustrationer mm. ved eventuel genudgivelse af materialet.