Krigens kulturlighed

Forfattere

  • Troels Dahlgaard Astrup

Nøgleord:

Krigen, kampen, kultur, konstruktion, spatialitet, rum, geografi, narrativ

Resumé

Dette kommentaressay tager udgangspunkt i John Keegans klassiske analyse i The Face of Battle fra 1976 og undersøger derefter igennem tre senere arbejder, hvordan det kulturhistoriske udgangspunkt har påvirket forfatternes skrivning om krig og kamp som en menneskelig oplevelse. De behandlede værker kan ses som et kontinuum fra kampen som fysisk virkelighed til et fænomen, der kun
lader sig begribe via dekonstruktionen af soldatens narrativ. En del af disse tilgange resulterer i lukkede og reduktionistiske analyser. Essayet slutter med at skitsere en genåbning af det kulturhistoriske udgangspunkt ved hjælp af Doreen Masseys koncept om et rumligt fundament i en geografi defineret af sociale og kulturelle faktorer.

Forfatterbiografi

Troels Dahlgaard Astrup

Kandidatstuderende i historie på Aalborg Universitet og officer af reserven. Tidligere fast tjenestegørende i hæren med bred international erfaring, herunder udsendelser til Helmandprovinsen i 2007 og 2009 som sergent ved Militærpolitiet. Studerer pt. ved Försvarshögskolan, Stockholm. Beskæftiger sig med vestlig krigsførelse efter 2001 med fokus på det taktiske niveau og dets forbindelse til øvrige samfundsforhold. Artiklen “Fjendeopfattelsens mangfoldighed – Fra Green Zone til København” blev præmieret som bedste peer-review artikel på krigsvidenskab.dk i 2017.

Downloads

Publiceret

2019-04-01

Citation/Eksport

Astrup, T. D. (2019). Krigens kulturlighed. Fra Krig Og Fred, 2019(1), 11–28. Hentet fra https://tidsskrift.dk/frakrigogfred/article/view/136483

Nummer

Sektion

Artikler